שמפו – לא מה שחשבתם…

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

"להקציף, לשטוף, לחזור". גם אם אלה לא בדיוק ההוראות המתאימות לך, השמפו היה ועודנו אחד ממוצרי החובה הבלתי מעורערים בשגרת היופי שלנו, עוד לפני שהיו לנו בכלל שגרות יופי.
אז בואו נכיר קצת יותר טוב את המוצר המעניין הזה!

מה זה בכלל שמפו?

החומר הראשון לרחצת השיער הופיע כבר במאה ה-16: בהודו הרתיחו sapindus, פרי המכונה גם אגוזי סבון, עם סוג מסוים של דומדמניות מיובשות ועשבים אחרים. התמצית יצרה קצף וכאשר רחצו בה את השיער התוצאה הייתה שיער רך ומבריק.

המילה שמפו הגיעה אל השפה האנגלית רק במאה ה-18, ומקורה מהמילה ההינדית champa, שמשמעותה לחיצות או עיסוי. המילה נגזרת משמו של הצמח Michelia champaca, צמח בעל פרחים כתומים ולהם ריח אופייני. מן הפרחים הללו מפיקים תמצית ארומטית, אותה נוהגים בהודו לעסות אל תוך השיער.

לאחר שחווה את הנוהג ההודי של צ'מפה, היזם הבנגלי סיק דין מחומד, פתח בית מרחץ בברייטון שבאנגליה, שם הציע עיסויי אדים מיוחדים שניסו לחקות את הצ'מפה. הוא כינה את העיסויים האלה "Champooing" ("פעולת השמפו"). כשמונים שנה לאחר מכן, המונח שמפו החל להתייחס לכל סוג של עיסוי קרקפת מקציף.

קצת היסטוריה

השמפו כפי שאנו מכירים אותו, קיים רק מעט יותר מ-100 שנה. עד המאה ה-20 נהגו לנקות את השיער בשיטות שונות שכללו עיסוי עם שמנים ריחניים או הרתחה של חתיכות סבון גילוח במים. אחד המוצרים המובילים בשנות השמונים של המאה ה-19 היה בר סבון לכל המטרה שנקרא "הסבון של סליידל". פרסומת שלו מ-1882 טענה שאיתו אתה יכול לנקות את הכול: מהשיער, הגוף והשיניים, דרך המטבח, הכלבים והמכונית ועד לבית השימוש…

בשנת 1903 הממציא הגרמני הנס שוורצקופף המציא מעין אבקת לבנדר מסיסה במים והיא  הנחשבת לשמפו הראשון בעידן המודרני. בתוך שנה אחת, המוצר הכה-נוח-לשימוש היה נפוץ בכל בית מרקחת בברלין ובהמשך – בשאר אירופה. בשנת 1927 הוא המציא מוצר פופולרי עוד יותר: השמפו הנוזלי הראשון. בהמשך, בשנת 1933 הציג שוורצקופף בפני העולם את האל-סבון הנוזלי הראשון (סבון נוזלי ללא סבון)  ושנה לאחר מכן, ב-1934, חברת P&G (פרוקטר וגמבל) הציגה את הדטרגנט הנוזלי הסינטטי הראשון.

רק בשנת 1987, P&G הציגה אתPert Plus  – המוצר הראשון שאיפשר בנוסף לניקוי גם את ריכוך השיער. יצירת המוצר התאפשרה תודות לפיתוחו של פולימר קטיוני (בעל מטען חשמלי חיובי) ייחודי שנקרא קוואטרניום. שילובו עם שמן סיליקון בעל משקל מולקולרי גבוה, הוא שאיפשר את כל תכונות הריכוך שלא היו אפשריות קודם. לאחר שנים ארוכות בהן השינויים היחידים בתעשיית השמפו היו בשינוי הריחות, חמרי הגלם והאריזות, סוף-סוף אפשר היה להציג מהפיכה של ממש: מוצר 2-ב-1: שמפו ומרכך בבקבוק יחיד!

השוק כרגע

מאז ה"מהפיכה" של 1987, לא השתנה הרבה שוק השמפו. כיום ארבעת היצרנים הגדולים ביותר – פרוקטר וגמבל, יונילוור, לוריאל וג'ונסון את ג'ונסון שולטים בשוק השמפו והם האחראים ל-9 מתוך 10 המותגים הפופולריים ביותר.
מבין מוצרי היצרנים הגדולים, מוצרי השמפו שאינם מכילים רכיבים מרככים, נבדלים זה מזה אך ורק בריחות שלהם וברכיבים ה"רעיוניים" שלהם (רכיבים שאין להם משמעות מדעית אמיתית והם נועדו רק ליצירת עניין שיווקי). ההבדל בין כל שאר מוצרי השמפו הוא ברכיבים המרככים בהם נעשה שימוש.
אחת מתוצאות הלוואי של המצב הזה הוא מוצרים שהקשר בין המחיר שלהם לבין הביצועים שלהם – כמעט שאינו קיים. את החדשנות וההבדלים האמיתיים בחומרים ובטכנולוגיה של השמפו אפשר לראות רק במוצרים של חברות נישה קטנות.

אז מה הלאה?

עיקר הפיתוח מופנה היום למציאת פתרונות טבעיים יותר. השימוש בסיליקון מופחת ובמקומו עולה השימוש בשמנים צמחיים, השימוש בחמרי גלם שמקורם בתעשיית הנפט (כגון SLS, SLES ודומיו) גם הוא מופחת, ובמקומם עולה השימוש בחומרים פעילי שטח (חומרים מקציפים) שמקורם טבעי או בפולימרים סינטטיים עדינים.

ישנה התמקדות רבה יותר בבריאות הקרקפת, ומוצרי פילינג לקרקפת ומוצרים לטיפול בקשקשים צוברים תאוצה. השמפו המבוסס על דטרגנטים חריפים נעלם מהשוק ואת מקומו תופסים מוצרים עדינים, נטולי מלחים, ללא סולפט וללא חמרי שימור אגרסיביים. הפורמולות נעשות מתונות יותר והמרקם קרמי ועשיר יותר.

וכמובן שישנה התמקדות ביצירת מוצרים אקולוגיים ובאריזות אקולוגיות יותר, על מנת להקטין ככל שניתן את השפעת השמפו על הסביבה.

אז שם אנחנו כבר לגמרי נמצאים, ובמאמר הבא אסביר לכם מה המיוחד בשמפו המוצק ולמה לא כל סבון מוצק יכול להתאים בתור שמפו!

אולי יעניין אותך...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מידע על אפשרויות המשלוח

טיפול
ההזמנה תצא אל חברת השילוח בתוך עד 2 ימי עסקים מקבלת אישור התשלום על ההזמנה, ובדרך כלל פחות מכך.
בתקופות של חגים או מבצעי מכירות גדולים עלול להיות עיכוב ביציאת ההזמנות.

סוגי המשלוחים באתר

  1. שליח עד הבית/משרד: קבלת המשלוח בתוך 4 ימי עסקים מיום יציאת ההזמנה אל חברת השילוח, בין השעות 9:00-21:00 כולל הודעת SMS על יציאת המשלוח לחלוקה ותיאום טלפוני ככל שהמספר אותו מסרתם בעת ביצוע ההזמנה יהיה זמין. עלות השירות:
    בהזמנות עד 299 ₪ – 33 שקלים
    בהזמנות של 300 ₪ ומעלה – חינם
    לתשומת ליבכם, זמן האספקה ליישובים מרוחקים (ים המלח, אילת, יו"ש ורמת הגולן) הוא כ-7 ימי עסקים.
  2. משלוח ללוקר או בית עסק: השירות מציע מאות בתי עסק ולוקרים בפריסה ארצית מהן תוכלו לאסוף את המשלוח מבלי להמתין לשליח.
    במהלך התשלום עבור ההזמנה, תתאפשר בחירת נקודת האיסוף הנוחה לכם.
    המשלוח יגיע אל נקודת האיסוף שבחרתם בתוך 4 ימי עסקים מיום יציאת ההזמנה אל חברת השילוח, ותישלח אליכם הודעת SMS כאשר החבילה תגיע לנקודה.
    עלות השירות:
    בהזמנות עד 59-₪   – 20 שקלים
    בהזמנות מ- 60₪ ועד 299 ₪ – 14 שקלים
    בהזמנות של 300 ₪ ומעלה – שירות זה אינו זמין והחבילה תישלח באמצעות שליח עד הבית.
    לתשומת ליבכם, ייתכן שנקודת האיסוף שבחרתם תשתנה עקב עומס של חבילות בנקודה שנבחרה או עקב סגירת הנקודה. השינוי הנ"ל נעשה על ידי חברת השילוח ובאחריותה. אנו משתדלים לעקוב אחר ההזמנות וליידע אתכם במקרה של שינויים, אך לא תמיד קצף מיודעת לשינויים מסוג זה והם אינם באחריותה
  3. משלוח בדואר רשום: בשלב זה האפשרות קיימת אך ורק בתיאום אישי!
    עלות השירות: העלות הבסיסית היא 20 ₪, ובהתאם למשקל החבילה המחיר יכול להשתנות. אם המחיר יהיה נמוך יותר – ההפרש יוחזר לאמצעי התשלום בו נעשתה ההזמנה. אם המחיר גבוה יותר, אנו ניידע את המזמין לפני שליחת החבילה ונאפשר לו להשלים את ההפרש או לבטל את ההזמנה.

איסוף עצמי: בשלב זה לצערנו לא קיימת אפשרות של איסוף עצמי. אנו מקווים שנוכל להוסיפה בעתיד.