וויטמין D – שמש העמים

 

וויטמין D  הוא קבוצה של 5 תרכובות אורגניות שמסייעות לאיזון רמות הסידן והזרחן בגוף. לוויטמין זה תפקידים חשובים נוספים באיזון מערכת החיסון, מערכת כלי הדם והלב, בחילוף החומרים ובשיפור מצב הרוח. לא פלא שוויטמין זה נחשב כאחד הוויטמינים החשובים לאדם, בעיקר בקרב ילדים, קשישים ונשים בהריון או בקיצור –כולנו.

וויטמין D מועיל גם מבחינה קוסמטית לעור הפנים ונחשב כבסיס החשוב ביותר לעור בריא : הוא גורם להחלקת קמטים, לשיפור רכות העור, לתיקון נזקי שמש, להבהרת כתמים כהים, לחידוש הלחות והגמישות של העור ומחזיר את הברק. מחסור בוויטמין לכן יתבטא ביובש בעור, בקמטים, באיבוד של הלחות ועור רפוי.  למעשה, אלה אותם סימפטומים של חשיפה מוגברת לשמש אבל הסיבה האמיתית שלהם היא דווקא ההיפך.

חלק מהוויטמין נוצר בגוף באופן טבעי (בעיקר עקב אכילת חומצות שומן הכרחיות) אך הוא מתפרק במהירות. למעשה רוב הוויטמין שנשאר בגוף הוא זה שנוצר לאחר חשיפה לאור השמש בשעות מסוימות: חשיפה של 15 דקות מדי יום בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות אחר הצהריים המאוחרות. עם זאת, כדי שהוויטמין ייספג היטב יש להימנע משני דברים במשך 48 שעות לאחר החשיפה לשמש : סבונים המייבשים את העור ורחצה בבריכה עם כלור.

היכולת לספוג וויטמין D נפגעת עם הגיל והמשקל ועם השימוש בתכשירי הגנה ועישון. למשל: בן 70 סופג 75% פחות מצעיר ואדם עם 10% עודף משקל סופג 4% פחות . המשמעות היא שאם אתם גם מבוגרים וגם סובלים מעודף משקל, הסטטיסטיקה ממש לרעתכם. באוסטרליה, למשל נפוץ השימוש במכשירי הגנה מהשמש ולכן נפוצות שם מחלות שמקורן בחוסר בוויטמין D, כמו:

  • מחלות ילדים – רככת, סכרת נעורים, אוטיזם
  • מחלות נשים – אוסטאופורוזיס, מחזור חודשי מוגבר, סכרת הריון, נשירת שיער, עליה בסיכון לניתוחים קיסריים וללידת ולדות עם משקל נמוך.
  • מחלות בגיל המבוגר – שברי מאמץ, פגיעה בשמיעה, אלצהיימר, שבץ, סכרת, סרטן

וחוץ מזה חוסר בוויטמין גורם לשפעת, עייפות, בעיות בפוריות הגבר, דיכאון, השמנה, לחץ דם גבוה, בעיות שיניים ועוד. למרבה ההפתעה גם במדינתנו החמה נפוצות מחלות שנובעות מחוסר בוויטמין D , בעיקר בקרב חרדים שאינם נחשפים לשמש, בקרב עובדי משרדים עם תאורה מלאכותית וגם בגלל תזונה מעובדת. למעשה, מחקרים מראים ששליש מהישראלים סובלים ממחסור בוויטמין זה

למרות העובדה שיכולתו של הגוף לספוג וויטמין D באמצעות תוספי מזון היא מוגבלת, במדינות שונות וגם אצלנו נוהגים להוסיף וויטמין D למוצרי מזון כגון חלב. למעשה, שתיית כוס חלב מועשר בוויטמין D  מספקת את רבע מכמות הוויטמין היומית הנדרשת. להגברת ספיגת הוויטמין מומלץ ליטול את תוספי התזונה במסגרת ארוחה עתירת שומן. ואל תדאגו – הוויטמין גם ייספג וגם ישרוף את השומן באמצעות הגברת חילוף החומרים.

בקנדה ממליצים לחולי סרטן ליטול וויטמין D כטיפול בסרטן ובארה"ב ממליצים אותו לצמחונים ולטבעונים. גם אצלנו ממליצים להוסיף וויטמין D  לתינוקות עד גיל שנה כדי למנוע מחלות עתידיות. יש מחקרים שמראים שתוספת הוויטמין תורמת גם לרפוי משחפת ולהארכת תוחלת החיים. בכל מקרה, הבעיות עקב עודף וויטמין D הן נדירות וכמעט בלתי אפשריות כי נדרשת צריכה אסטרונומית

למרבה ההפתעה, דווקא לבהירי עור יש יתרון בתחום זה : לאדם כהה נדרש פי 5-10 יותר זמן כדי לקבל את אותה כמות וויטמין. הסיבה נעוצה בכך שעור כהה חוסם את מרבית קרינת השמש העל-סגולה שמייצרת את הוויטמין. בקיצור – סוף סוף יש גם יתרונות בלהיות ג'ינגית 😉

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *